Ügyfélkapu



Közlekedés-irányítási alrendszerek integrációját és hatékony működését támogató új generációs esemény alapú adatbázistér és annak kezelését biztosító szoftverrendszer kifejlesztése

A projekt célkitűzése, motivációja: a napjainkban egyre erősebben tapasztalható a piaci és információtechnológiai szakmai igény, hogy a különböző eszközök és a vezérlő szoftverek közötti integrációt minél teljesebben, minél üzembiztonságosabban, könnyen kezelhető és költséghatékony módon kell megoldani. Az igény hatványozottan jelentkezik a közlekedési szakmában: a fedélzeti eszközök mellett telephelyi, pályaudvari eszközöket, komplex műszaki, gazdálkodási és termelésirányítási rendszereket szükséges összehangolni illetve az egyes alrendszereken belül is léteznek nagyon különböző modulok, melyek kiszolgálása a kompetenciák széles spektruma miatt szinte lehetetlen egy informatikai szállítóval.

A tapasztalatok, piaci visszajelzések alapján a közlekedési és az őket kiszolgáló informatikai cégek számára egyaránt komoly problémát jelent, hogy nincs igényeiknek megfelelő egységes, szabványos adatbázistér, amely támogatja, illetve leegyszerűsíti az integrációs törekvéseket. Az adatbázistér egy adatelnyelő és - visszanyerő felület, amely szabványos módon, egységesen elérhető, az adott iparág, üzleti terület specifikus fogalmait és logikai egységeit fedi le. A működő termelésirányítási-, utas tájékoztató-, forgalomirányító- vagy ügyviteli rendszerek saját adatbázissal, szigetszerűen vagy egyedi interfészekkel működnek. Egy közlekedési vállalat számára a bonyolult EU-s normák, foglalkoztatási és üzemeltetési feltételek betartása megköveteli az automatizálást.

Nem valósítható meg a terv-tény összehasonlítás,a gazdaságosabb és színvonalasabb működés vagy a dinamikus utas tájékoztatás a rendszerek szorosabb online együttműködése nélkül. Az új generációs, esemény alapú adatbázistér és az azt kezelő szoftverrendszer megoldás a problémákra: kiszolgálja az információ-szolgáltató és felhasználó alrendszereket. Általában a cégek, kiemelten a közlekedési vállalatok több beszállító informatikai megoldásait használják, így egy sokszereplős komplex integrálási feladat alakul ki. Ha van adatbázistér, akkor minden régi és új szereplőnek csak azzal kell a kapcsolatot kiépíteni és azon keresztül mindenki mással is integrálttá válik a megoldása.

K+F és marketing tevékenység: elsődleges tevékenység a termékfejlesztés: a közlekedési vállalatok meglévő online forgalomirányító és termelésirányító alrendszereinek integrációját támogató az adatbázistér létrehozása. Akár eredetileg összekapcsolásra nem szánt, meglévő és újonnan beállított informatikai alkalmazások szabványos, rugalmas, egymástól független összekapcsolása is lehetséges. A rengeteg interfész helyett az informatikai rendszer átláthatóságát, költséghatékonyabb fejlesztését és karbantarthatóságát eredményezi, illetve a rendszer lényegesen hibatűrőbbé válik, ami a napi működési biztonságot növeli. Az új termék kifejlesztését folyamatos konzultációk előzik meg, melyek során a potenciális ügyfelek igényeihez igazítva készül a megoldás, amely később a piaci bevezetést is megkönnyíti. Az eredmények megismertetését, a termék piacra vitelét segíti a projekt keretében megtartandó szakmai szimpózium is.

Várható eredmények: a potenciális ügyfelek olyan eszközhöz jutnak, amely könnyen kezelhető és hatékonyan üzemeltethető információs teret ad, melyhez a kapcsolódás rugalmas és egyszerű. A projekt keretében létrejövő fejlesztés ugyan szakma specifikus, de testre szabással a fejlesztés más területeken - ahol nagyfokú integrálási igény jelentkezik különböző adatbázisok és interfészek között- is alkalmazható lesz. A fentiek alapján a Zrt. magas hozzáadott értékű, piacképes termékével kezdetben a közlekedési szolgáltatók között növelheti piaci részesedését, később más szektorokban is, mint pl. a szállítási, környezetgazdálkodási szegmens. A megoldás piaci hasznosításából a pénzügyi tervek szerint a projekt zárását követő 5 évben a vállalkozás összesen 285 MFt-os nettó árbevételt realizál. A fejlesztés eredményeként létrejövő NHÉ több mint 90 MFt. A fejlesztésre fordított saját erő a tervek szerint 4,5 alatt megtérül.